در این مقاله قصد دارم Quality Score یا امتیاز کیفیت را کاملا توضیح دهم و تأثیر آن بر کیفیت تبلیغات گوگل را بررسی کنم. هر جا نامی از Quality Score میبرم منظورم همان سیستم امتیاز دهی گوگل به عبارت شما است که در ترجمه فارسی آن را امتیاز کیفیت ترجمه میکنم؛ این مفهوم با رتبه بندی موقعیت آگهی شما را در نمایش آن تعیین میشود.
مفاهیمی و پرسشهایی که در این مقاله بررسی میشود عبارتاند از:
کاربرد Quality Score در رتبه بندی گوگل برای تعیین کیفیت و سازگاری کلمات کلیدی وب سایت شما در تبلیغات کلیکی است. این امتیاز در تعیین هزینه به ازای هر کلیک (CPC) استفاده میشود و با بالاترین پیشنهاد مالی شما با در نظر گرفتن امتیاز کیفیت چند برابر میشود تا رتبه آگهیتان را در فرایند مزایده آگهی تعیین کند.
اگر میخواهید در زمینه تبلیغات کلیکی تبحر پیدا کنید، باید درکی مناسب از مفهوم امتیاز کیفیت داشته باشید. دلیلش هم این است که کیفیت عبارات ، بر روی هزینه و قدرت نفوذ کمپینهای تبلیغاتی تأثیر زیادی دارد. همانطور که اعتبار مالی شما در یک بانک یا مؤسسه مالی میتواند بر واجد شرایط بودن یا نبودن شما برای دریافت وام و میزان سود دریافتی اثر بگذارد، Quality Score گوگل نیز بر نحوه عملکرد تبلیغات کلیکی و میزان پرداختی شما به ازای هر کلیک، اثر مستقیم دارد.
هیچ کس (البته به نظر من به جز کارمندان گوگل) دقیقا نمیداند که هر کدام از این عوامل، چطور بر الگوریتم امتیاز کیفیت اثر میگذارد، اما این را میدانم که نرخ کلیک مهمترین عامل است. وقتی افراد بیشتری که آگهی شما را میبینند بر روی آن کلیک کنند، این نشانهای محکم و خوب برای گوگل است که آگهی شما مرتبط بوده و برای کاربران مفید است.
بر این اساس، گوگل پاداشهای زیر را برای شما در نظر میگیرد:
البته کلیکهای نابجا یا همان کلیکهای غیرواقعی بر روی این مسئله به صورت موقت تأثیر میگذارد، ولی به مرور زمان، گوگل مشکل را برطرف میکند.
قبل از خواندن این پاراگراف باید مختصری درباره هزینه تبدیل یا cpc (cost per conversion) توضیح بدهم. این عبارت در سیستم تبلیغات در گوگل به این معنی است که وقتی مخاطبی پس از کلیک بر روی آگهی شما وارد وب سایت یا صفحه مورد نظرتان میشود، کاری همانند ثبت نام یا خرید بر روی سایت شما انجام دهد و گوگل با استفاده از کدهای خود که بر روی سایتتان نصب شده قادر به ارائه گزارش هزینه تبلیغاتی توسط این سیستم است.
[برای آن که cpc را بهتر بشناسید حتما مقاله گوگل ادوردز چگونه کار می کند نوین مارکتینگ را بخوانید]
با ارزیابی هزاران حساب تبلیغات کلیکی گوگل، اکنون تقریبا میدانم که امتیاز کیفیت با میزان موفقیت تبلیغات کلیکی
هزینه به ازای یک ثبت نام با هزینه به ازای کلیک فرق میکند. هزینه به ازای ثبت نام در مورد میزان پرداختی شما به ازای هر کلیک نیست، بلکه به این اشاره دارد که وقتی مخاطب شما بر روی وب سایتتان عملی را انجام میدهد چقدر باید پرداخت کنید، حال این عمل میتواند ثبت نام در یک قسمت رایگان سایتتان باشد یا خرید یک محصول از آن. از آنجایی که هر کلیک، به خرید یا ثبت نام منتج نمیشود، هزینه به ازای ثبت نام معمولا بیشتر از هزینه به ازای کلیک است.
خوشبختانه امتیاز کیفیت بالا هم هزینه به ازای کلیک و هم هزینه به ازای ثبت نام را کاهش میدهد.
به یاد داشته باشید که Quality Score، روشی است که گوگل از طریق آن مشخص میکند تبلیغات کلیکی شما، نیازهای مشتریهای احتمالیتان را برآورده میکند. هر چه در برآورده کردن این نیازهای احتمالی بهتر عمل کنید، گوگل هزینه کمتری از شما برای تبلیغات کلیکی میگیرد.
از آنجایی که Quality Score تعیین میکند تبلیغات شما کجا و چقدر نشان داده شوند، بسیار مهم است که رتبه خودتان را با کار مداوم بر روی اکانت گوگل افزایش دهید. با متمرکز کردن تلاشتان بر چند قسمت کلیدی میتوانید به این مورد دست یابید:
همانطور که میبینید، Quality Score در درجه اول مرتبط بودن را اندازه گیری میکند. پس برای بهبود Quality Score کلمات کلیدی، باید ساختار کمپینهای تبلیغات کلیکی خود را به گروههای کلمات کلیدی کوچک، به خوبی سازمان یافته و پیوسته تبدیل کنید. سازمان دهی و انتخاب کلمات کلیدی بهتر نیز به طور طبیعی کیفیت و ویژگی تبلیغات و محتوای وب سایت شما را بهبود داده، به شما این امکان را میدهد که دقیقا مخاطبانی را هدف قرار دهید که به احتمال زیاد خدمات شما را جستجو میکنند.
Quality Score کم، در درجه اول ناشی از عدم ارتباط بین کلمات کلیدی، گروه آگهی، متن آگهی، و محتوای صفحه فرود است. امتیاز کیفیت بالا به طور طبیعی زمانی به وجود می آید که یک حساب AdWords شامل کلمات کلیدی سازمان یافته در گروه کلمات کلیدی مناسب، متن آگهیهای منطبق با گروههای آگهی خاص و صفحات وب سایت مرتبط با پیشنهاد متن آگهی باشد.
اگرچه هیچ پاسخ صحیح و آسانی برای بهبود فرمول امتیاز کیفیت شما وجود ندارد، اما توجه دقیق به مرتبط بودن تا حد زیادی امتیاز شما را افزایش میدهد و شاید یک مشاور و متخصص بازاریابی با تجربه بتواند، تحولی در Quality Score شما ایجاد کرده تا هزینههای شما را کاهش و بهرهوری آگهی را افزایش دهد.
در این مقاله با برخی مفاهیم سئو
[از شما دعوت می کنم به بخش مقالههای سئوی نوین مارکتینگ
درباره این سایت